Ez a kérdés a múlt század fizikusait nagyon izgatta és az 1880-as
években a legkitűnőbb kísérletezők egyike, a chicagói Michelson olyan kísérleti
módszert eszelt ki, amellyel a két sebesség közötti különbséget még akkor
is meg lehetett volna határozni, ha az a várt különbség századrésze lett
volna. És íme: csudálatos dolog történt: semmi különbség sem mutatkozott.
A fénysugár nem úgy viselkedett, mint más mozgó: a sebességét ugyanakkorának
találták, akár a hajó irányában, akár a hajóval szemben haladt, sőt akkor
is, ha a hajón keresztbe haladt. A mozgás relativitására vonatkozó ősrégi
fizikai törvény, amely voltaképpen nem más, mint az, amit a fizikusok a
sebességek összetételének neveznek és amely az egész mozgástannak az alapja,
csődöt mondott. A fény sebessége nem függ a rendszer mozgásától, amelyben
a mérést végezzük. A fény sebessége valami abszolút, a rendszer mozgásától
független.
Már Platón megmondta, hogy ha a tudomány ellentmondásra jut, akkor új
elméletet kell felállítani, olyant, mely az ellentmondást megszünteti. Einstein
munkája itt kezdődik.
Azt hiszem, hogy magának a gondolatnak a lényege oly nevetségesen egyszerű,
hogy szinte az egyszeregyen alapszik. A fénysugár sebessége a nyugvó étertengerben,
vagy mondjuk az üres térben 300 000 km, azaz 1 másodperc
alatt e térben 300 000 km-re halad. De mi már tudjuk,
hogy a mozgó hajón – a repülő földön – ez az út nem 300 000
km, hanem valamicskével kevesebb. Valamicskét mondok, mert a föld sebessége a
fénysugárhoz képest igen kevés, kb. 1/10 000 része
a fénysebességnek. Úgy, mint a motorcsónak esetében vagy a repülő madár
esetében a mozgó útja a hajón mérve kisebb volt, mint a nyugvó vízen mérve,
úgy a fénysugár útja is kisebb, mert hiszen az alatt az idő alatt, amíg
a fény az útját megteszi, a hajó – a föld – előre haladt. A földön tehát,
ismétlem, a repülő fénysugár útját kevesebbnek mérjük. De a sebesség mégis
300 000 km. A sebesség egy hányados: az osztandó
az út > Az osztó kevesebb mint 1. Másként nem lehet, másként az
egyszereggyel jönnénk ellentmondásba. De mit jelent az, hogy az osztó 1-nél
kisebb. Einstein kimondta a merész szót: azt jelenti, hogy az az idő, amely
a nyugvó vízfelületen (a nyugvó éterben, vagy mondjuk a térben) mérve 1
másodperc, a hajón mérve (a mozgó földön mérve) nem 1 másodperc. És
természetesen, ha ellenkező irányú haladásról van szó, megint más ez az
idő. Szóval: az idő mértéke nem lehet független azon rendszer sebességétől,
amelyben a mérést végezzük.
Bizonnyal maga is megijedt, midőn erre a gondolatra jutott. De a tudósnak
a legmerészebb feltevéstől sem szabad visszarettennie; mert tudnia kell,
amit Poincaré
olyan világosan fejezett ki, hogy a hipotézis annyira igaz, amennyire termékeny
és kényelmes. De a fiatal Einsteinnek bizonnyal mégis voltak aggodalmai,
mikor először mondta ki az idő relativitását. Hiszen ez ellenkezik az időre
vonatkozó minden eddigi felfogással. Az eddigi fizikában Newton uralkodott
az ő abszolút idejével. Az idő szerinte független mindentől, független még
attól is, hogy történik-e valami, folyik a maga egyformaságával és ami 1
másodperc nekem, az 1 másodperc a Jupiter lakójának is, ami 1 másodperc
a vasúti töltésen állónak, az egy 1 másodperc a robogó vonaton is: mindenhol,
mindenkinek, függetlenül a rendszer mozgásától. És Einstein elkezdte elemezni
az időmérés fogalmát és csudálatosképpen arra jutott, hogy az időmérés nem
lehet abszolút. Oly egyszerű a gondolatmenete, hogy Önök is be fogják látni,
de mindjárt megjegyzem, ne gondoljanak arra a lelki állapotra, ami az idő
fogalmát, vagy inkább érzetét kíséri, ne a pszichológiai időre, ne a Bergsoni
belső szemléleten alapuló, homályos metafizikai időre gondoljanak, ne a
Kant-féle szemléleti keretre, a transzcendentális időre gondoljanak, hanem
a fizikus idejére, a mérhető és számokkal jellemezhető időre.
Azt akarjuk megmutatni, hogy a nyugvó rendszer ideje más, mint a mozgóé.
Elég lesz, ha megmutatjuk, hogy az egyik rendszer 0 ideje a másik rendszeren
nem 0; vagyis ha két jelenség az egyik rendszerben egyidejű, a másikban
nem az. De előbb tisztában kell lennünk azzal, hogy az időt csakis valaminő
jelzéssel mérhetjük. Ilyen jelzésnek vehetjük, pl.: a hangjelzést: a toronyóra
ütését, puskalövést vagy az emberi hangot stb. És ez egyidejűséget ennek
alapján kell megállapítanunk. Azt hiszem, senki sem kételkedik abban, hogy
ha két ember egyenlő távolságban van a lipótvárosi bazilikától és az óraütést
egy időben hallják és ha órájukat eszerint igazítják, egyformán fog járni
az órájuk. Persze, aki távolabb vagy közelebb van a toronyórához, annak
az órája már nem fog éppen úgy járni, mint az előbbieké, mert hiszen a hangnak,
azt mindenki tudja, időre van szüksége, hogy a bazilikától az illető észlelőhöz
jusson. De azokhoz, akik egyenlő távolságra vannak a bazilikától, egy időben
érkezik a hang. Ha egy ezred katonaság van előttünk, és éppen a középen
van a parancsnok és elkiáltja: „indulj”, akkor a hang egy időben ér az első
és az utolsó sorba és az elsők és utolsók egy időben indulnak. De most nézzük
csak, ha ugyanaz a parancsnok ugyancsak a középről a masírozó ezrednek elkiáltja:
„állj”, vajon egy időben fog-e megállni az első és utolsó? Nem. Mert az
alatt az idő alatt, amíg a parancsnok hangja az elsőhöz érne, ez az első
már egy kissé előre haladt, a hang elől elszaladt, ellenben az utolsó a
hangba beleszalad, közeledik hozzá, a hanghullán hamarabb éri az utolsót,
mint az elsőt, tehát ami egyidejű volt a nyugvó rendszerben, az nem egyidejű
a mozgó rendszerben. És természetesen az időtartama is más a mozgó rendszernek,
mint a nyugvónak. Ha a lipótvárosi bazilika toronyórája 1-et üt, azután
1 óra múlva 2-őt, akkor az egy helyen tartózkodó azt mondja, 1 óra telt
el, de ha valaki úton van, akkor már a 2 órát messzebb hallja, a 2 óra elkésve
érkezik hozzá, az órája, amit otthon megigazított, az úton, úgy látszik,
mintha sietne, ami otthon 1 órai köz volt, az úton hosszabb idő.
Hátha az utas nagyobb sebességgel haladna, mint a hang vagyis másodpercenként
330 méternél nagyobb sebességgel? Nos, akkor a hang elől úgy szaladna, hogy
az utol sem érhetné és ha arra várna, hogy az óráját akkor igazítsa 2-re,
mikor a 2-őt hallja, nos akkor örökké várhatna, mert a kettő soha nem éri
el. Így tehát ha az időt hangjelzéssel mérjük, akkor a 330 méternél nagyobb
sebességgel mozgóra nézve időről nem is lehet beszélni, az órája olyan,
mint a mutató nélküli óra, az örökkévalóság szimbóluma. Arra jutottunk tehát,
hogy a hangjelzésre alapított időmérés nem jó, mert akkor 330 méternél nagyobb
sebességű mozgás képtelenség volna, t. i.: képtelenség volna számszerűen jellemezni
ezt a mozgást.
Ezért tehát célszerűbb az időt fényjelzésre alapítani, de az előbbi okoskodás
szóról-szóra ismételhető. Csak azért beszéltem hangjelzésről, mert az szokottabb.
Egy kis módosítással megismétlem a dolgot. Ha két esemény különböző helyen
A és B helyeken történik, akkor egyidejűnek akkor mondjuk, ha a két hely
között a középen, mondjuk C helyen a két esemény fényjele egyszerre érkezik
meg. Így pl.: képzeljünk egy rém hosszú vonatot, mondjuk 10 001
kocsiból állót; az eleje az A állomáson, a vége a B állomáson és a nyugvó
vonaton az 5001. kocsi kellős közepén, tehát a vonat elejétől és végétől egyenlő
távolságban figyel a fizikus, az ő társa pedig ugyanazon a helyen a töltésen
figyel. Ha pl.: A és B állomásokon fényjeleket adnak és a figyelő fizikusnak
a két fényjel egyszerre jut a szemébe, akkor azt mondja: a két fényjel,
a két esemény egyidejű. Ezt mondja a vasúti fizikus is, ha a vonat áll.
De ha a vonat robog, akkor a vasúti fizikus az A fényjel elé szalad és a
B fénytől eltávolodik; tehát a B fényjelnek több időre van szüksége, hogy
a vasúti fizikus szemébe kerüljön, mint az A fényjelnek és így az A
fényjelet előbb látja, mint a B-t, a két esemény nem egyidejű. A töltésen
álló fizikusnak egyidejű a két esemény, ellenben a vasutasnak nem egyidejű.
Azt hiszem, nem kételkednek abban, hogy nem lehet olyan fizikai módszert,
olyan mérési módszert kieszelni, amely másként funkcionálna, amely abszolút
egyidejűséget konstatálhatna, amely a nyugvó rendszerben egyidejű eseményeket
a mozgó rendszerben is egyidejűnek konstatálná. Nem kételkedhetnek tehát
abban, hogy az egyidejűség függ a rendszer sebességétől és így az időtartam
is – az az időtartam, amit a fizikai módszerrel mérni lehet – és kérdés,
van-e másnak is értelme – függ a rendszer sebességétől. Az idő tehát relatív,
függ a rendszer sebességétől. De egyúttal úgy, miként előbb a hangra vonatkozólag
mondottuk, most megint kimondjuk az Einstein-féle időrelativitás első nevezetes
következményét: a fénysebességnél nagyobb sebesség nem létezhetik. Ez egyszerűen
azt jelenti, hogy a fényjelzésen alapuló időmérés képtelenség, ha a rendszer
a fény sebességénél nagyobb sebességgel mozogna. A fénysebesség a maximális
sebesség, ami a természetben előfordulhat. És ezzel már voltaképpen a Michelson-féle
kísérlet eredménye teljesen meg van magyarázva. A magyarázat egyszerűen
az, hogy nem igaz a sebességek összetételének ama klasszikus módja, amely
a motorcsónak sebességét a hajóhoz képest 22 méternek vagy 2 méternek mondta,
vagyis, mely abban áll, hogy a két sebesség, a hajóét és a csónakét egyszerűen
össze kell adni. Ez nem lehet igaz, mert hiszen akkor a fény sebessége a
mozgó rendszerben nagyobb lenne 300 000 km-nél, holott ez a
maximális sebesség.
A régi fizika abszolút ideje helyébe egy, a rendszer mozgásától függő
relatív idő lépett, ennek megfelelően természetesen a távolság mérése is
relatívvá vált. De az eltérések a régi mérésektől csak igen-igen minimálisak,
ha a rendszer mozgása nem túlságosan gyors. Említettük, hogy a föld sebessége
is csak 1/10 000 része a fény sebességének, a
fizikában rendszerint szerepelt sebességek oly minimálisak voltak a fény
sebességéhez képest, hogy az eltérés a régi idő- és hosszúságmérés és az
új között elenyésző csekély. Csak az újabb időben ismerkedett meg a fizika
olyan sebességekkel, melyek a fény sebességét megközelítik: a rádium
sugárzásának sebessége nagyon közel jár a fénysebességhez. Ezen új
jelenségekben az idő és hosszúság relativitásának és mindannak, ami ebből
következik, igen nagy jelentősége van.
A fizikusokat foglalkoztató nagy problémát, a Michelson-féle kísérleteket
az idő és távolság relativitásával megmagyaráztuk. Einstein merészen nyúlt
bele a megszokott, mondhatnám szinte vérünkké vált fogalmainkba. Az a hitet,
hogy az egyidejűség objektív, a szemlélőtől, a mérőtől független, lerombolta,
a tudományt ettől a dogmától megszabadította. Ebben van a munkájának nagy
ismeretelméleti jelentősége. Az idő és térre vonatkozó ezen új felfogásnak
igen messze menő következményei vannak: az egész régi fizika átgyúrására
van szükség. Ennek a nagy munkának csak a kezdetén vagyunk, de máris igen
nevezetes eredményekre jutottak.
Minden elméletnek kettős célja van: megmagyarázni a tapasztalt jelenségeket,
vagy mint Picard képletesen mondja, sauver les phénomènes,
megmenteni a jelenséget és új jelenségeket megjósolni. Az Einstein-féle
elmélet mindkét irányban kiállotta már eddig is a tűzpróbát. Néhány következtetésre
rá akarok utalni, hogy legalább sejtelmük legyen nagy horderejéről, tudománytörténeti
jelentőségéről és átalakító hatásáról.
Az első, amire már rámutattam az, hogy maximális sebességet állapít meg.
Eddig azt hittük, hogy a sebesség akármeddig fokozható. Most már tudjuk,
hogy a fénynél, vagy ami ugyanazt jelenti, az elektromos hullámoknál gyorsabban
a világon semmi sem terjedhet. Minden ilyen szám, mely határt szab a valóságban,
az embert kissé megdöbbenti: Miért ne lehessen 273ş-nál nagyobb hideget
előállítani, miért ne lehessen 300 000 km-nél
nagyobb sebesség? Az ember a természeti jelenségek korlátlanságát szeretné
hinni, hogy a mindenhatóságban és a teljes szabadságban hihessen, és íme,
nemcsak az ő véges képességeinek, hanem még a természetnek is megvannak a
maga korlátjai! Eddig és ne tovább! Ez nemcsak nekünk, gyarló embereknek szól,
hanem szól a nagy természetnek is!
De ne filozofáljunk, hanem haladjunk a fizikai következtetés útján. Mint
a pörölycsapások, úgy hatnak e következtetések, egymás után rontva le régi,
megszokott tudományos felfogásokat.
Szó sem lehet arról, hogy ezeket csak fel is soroljam, mindössze csak
a tömegre vonatkozó új felfogásokat akarom megértetni. Hogy mi a tömeg,
azt mindenki tudni véli, de itt megint nem a belső szemléletről, nem az
anyagra vonatkozó metafizikai fogalmakról, hanem a tömeg fizika fogalmáról
kell szólnunk. Ha egy kis fagolyót lökök meg, az egészen másként reagál,
mintha egy vasgolyót löknék meg. Az első nagy sebességet kap a lökés folytán,
a másodikat talán el sem tudom mozdítani, vagy legalábbis igen kis sebességet
tudok neki adni, vagy ha már volt sebességük, az elsőt nagyon meg tudom
gyorsítani, a másikat kevésbé. Ugyanazt az erőt fejtettem ki és az eredmény
különböző gyorsulás volt. A két test mintha különböző ellenállást tanúsított
volna a gyorsítás ellen. Ez az ellenállás, ez a tétlenség az, amit a test
tömegével szoktunk mérni, vagy pontosabban kifejezve: a tömeg nem más mint
egy hányados, melynek számlálója az erő és nevezője a gyorsulás, vagyis
a sebességnövelés, amit ez az erő létesít. No már most régebben azt mondtuk:
meglököm a golyót, ezzel kap bizonyos sebességet; újra ugyanúgy meglököm,
még egyszer ugyanazt a sebességet kapja, tehát a sebessége kétszeresre nőtt,
újra meglököm, a sebesség háromszoros lett, s így tovább a sebességet képes
vagyok annyira fokozni, amekkorára csak akarom. De ha ez igaz volna, akkor
a fénysebességnél nagyobbra is fokozhatom, ha elég sokáig ismétlem az eljárást.
Einstein szerint azonban a fénysebességnél nagyobb sebesség nincs. Mi következik
ebből? Az, hogy a második lökés már nem létesíthet épp olyan sebességnövekedést,
mint az első, hanem kisebbet, a harmadik még kisebbet, mint a második s
így tovább, minél nagyobbra nőtt már a sebesség, annál kisebb növekedést
létesít ugyanaz az erő. És ez megint az egyszeregy szerint azt mondja, hogy
a számláló, vagyis az erő ugyanaz, a nevező, vagyis a létesített gyorsulás
fogy, tehát a hányados, vagyis a tömeg nő. Íme, Einstein azt mondja, hogy
a sebesen mozgó test tömege nagyobb, mint a lassabban mozgóé, a tömeg relatív,
a sebességtől függ. Ezt a jelenséget, nevezetesen, hogy a rádium ún. sugaraiban
lévő elektronok tömege a sebességgel változik, már néhány évvel Einstein
fellépése előtt Kaufmann észlelte, a tudósokat a kérdés behatóan foglalkoztatta,
és íme, mint általános természeti törvény Einstein elméletének egyszerű
folyománya.
De tovább mehetünk. A sebesség növekedése a tömeget növeli. De a sebesség
növekedése voltaképpen úgy fogható fel, hogy a test energiája növekszik
és Einstein megmutatja, hogy a test energiájának minden növelése egyúttal
a tömeg növekedését vonja maga után. Ki is számítja, hogy e növekedés mekkora.
Igen-igen kicsiny: az energiának majdnem a trilliomod része. Ha a test energiát
kap, tömege nő, ha energiát ad ki magából, pl. kisugárzás vagy hőfejlesztés
útján, tömege fogy. Megdőlt tehát a fizikának és a kémiának eddigi alapelve,
a Lavoisier-féle anyag-megmaradási elve. Ha pl. 2 g hidrogén 16 g oxigénnel
ún. durranógázt alkot és azt meggyújtjuk, akkor óriási hőfejlődéssel keletkezik
a vízgőz, a hőfejlődés ez Einstein-féle elmélet szerint tömegcsökkenéssel
jár, vagyis nem 18 g vízgőz keletkezik, hanem kevesebb, persze mérhetetlen
a veszteség: egy gramm ezermilliomod része. A nap folyton sugározza ki az
energiát és ezzel az elmélet szerint tömege csökken, de ne ijedjünk meg:
millió év alatt a nap jelenlegi tömegének csak egy tízmilliomod részével
csökken.
Azt mondtam: megdőlt az anyag megmaradására vonatkozó törvény. Nem így
van: sokkal érdekesebb, fenségesebb dolog történt: az anyag és az energia
megmaradásának elve egy egységbe olvadt össze. Ugyanis azt láttuk, hogy
az anyag a hozzájutott energiától nő, tehát közelfekvő gondolat, hogy egészben
is abból nőtt, vagyis az, amit mi anyagnak mondunk, egy felhalmozódott energia
trilliomod része. Más szóval, minden anyagban van, hogy úgy mondjuk egy
veleszületett, vagy inkább az őt létesítő energia, rejtett energia, ami
fel van benne halmozva még akkor is, ha semmi sebessége sincs, sőt még akkor
is, ha részecskéinek sincs semmi sebességük, ami azt jelentené, hogy az
abszolút nullapontnál, midőn a részecskék is megállnak, még mindig van benne
egy horribilis rejtett energiamennyiség. 1 kg szénben pl. ez a veleszületett
energia annyi, mint amennyit manapság 4 millió legjobb minőségű, 7000 kalóriás
szén elégetésével kapunk. Ha volna olyan módszer, amely ezt a lappangó energit
felszabadtja, az egész világ képe megváltoznék. Jelenleg – sajnos – a szén
összes energiájának csak 4 milliomod részét tudjuk felhasználni. Minő perspektíva
nyílik és minő nagy problémák várnak a tudósra!
Ha már most visszatekintünk a speciális relativitásra, amelyet ismertettem,
látjuk, hogy kiinduló pontja a Michelson-féle kísérleti tény, mely szerint
a fény terjedési sebessége független azon rendszer sebességétől, melyben
a mérést végezzük, ha csak ez a rendszer egyenes és egyenletes mozgásban
van. Ennek a megmagyarázására Einstein az időmérést revideálta és kimutatta,
hogy az időmérés függ a rendszer sebességétől, hogy abszolút idő nincs,
vagyis hogy a nyugvó rendszerben más az időtartam, mint a mozgóban. Ezzel
a Michelson-féle kísérlet negatív eredménye meg volt magyarázva, de tudományfilozófiai
szempontból még több is történt. A sebességek összevetésének klasszikus
módja ugyanis voltaképpen ugyanaz, mint az a tény, hogy pl.: az egyenes
és egyenletes mozgásban lévő hajón a mozgási jelenségek ugyanúgy folynak
le, mint a nyugvó rendszerben. Ezt már Newton az ő nagy munkájában, mely
a fizikai tudományok bibliája, kifejezte, vagyis megmondta, hogy ha egy
rendszer egyenes mozgásban van, akkor a mozgási jelenségek épp úgy folynak
le, épp olyan törvényszerűség uralkodik, mintha nyugalomban volna. Ez olyan
magától értetődő dolog, hogy alig kell példákkal illusztrálnom. Mindenki
tudja, hogy a csendesen járó hajón épp úgy lehet biliárdozni, teniszezni
stb., mint a nyugvó hajón.
Einstein ezt a Newtoni relativitási törvényt kiterjesztette az egész
fizikára, azt mondva, hogy minden fizikai jelenség ugyanolyan törvényszerűséggel
folyik le az egyenesen és egyenletesen mozgó rendszerben, mint a nyugvó
rendszerben. Ugyanazt tett Einstein, amit
Helmholtz
cselekedett, midőn
Bernoulli
Dánielnek akkoriban 100 éves energiatörvényét, mely kimondotta, hogy
az energia a mozgási jelenségekben mindig állandóan megmarad, kiterjesztette
az összes fizikai jelenségekre. Bernoulli tisztában volt azzal, hogy a mozgási
jelenségekben az energia átalakul, de mennyisége megmarad. A háztetőn lévő
kőnek van bizonyos helyzeti energiája, a helyzetéből származó energiája,
és ha a kő leesik, a helyzeti energiája az esés közben átalakul mozgási
energiává és minden mechanikai jelenségnél megmarad az energia összmennyisége.
Helmholtz ezzel nem elégedett meg, a törvényt általánosította, kimondva,
hogy a hőtünemények az elektromos, mágneses és kémiai jelenségek, sőt még
az életjelenségek is ugyanannak a törvénynek hódolnak. Einstein a Newtoni,
a mechanikára vonatkozó relativitással ugyanezt tette. A Newtoni relativitási
princípium eme kiterjesztése egészen plauzibilis. Hogy is lehetne elképzelni,
hogy pl.: a víz ne 100ş-nál forrjon, csak azért, mert a hajó mozog, vagy
hogy a higany fajsúlya más legyen, vagy egy síp hangja megváltozzék, egy
galvánelem erőssége más legyen csak azért, mert a hajó mozog és más legyen,
ha a hajó sebessége megváltozik, hogy a fizikai jelenségek másként folyjanak
le éjjel, mint nappal, csak azért, mert a föld azon helye, amelyen az esemény
történik, más sebességű nappal, mint éjjel, mert egyszer a tengelye körüli
forgási sebességével növekszik a nap körüli járás sebessége, másszor pedig
azzal kevesebb, vagy más télen, mint nyáron, csak azért, mert a nap körüli
haladás sebessége megváltozott. Ugyebár elképzelhetetlen, hogy a természeti
jelenség az észlelő helyének sebessége folytán változzék! Nos ilyen természeti
jelenség a fény terjedési sebessége is. Ezt a sebességet ugyanis, egészen
sajátságos módon a híres Maxwell mint két meghatározott elektromos egység
viszonyát állította elő; a fénysebesség az elektrosztatikai és az elektromágneses
egység viszonya. Így tehát a fény terjedési sebessége akár csak a higany
fajsúlya, meghatározott fizikai mennyiség és semmi ok sincs arra, hogy e
két elektromos mennyiség viszonya a nyugvó rendszerben más legyen, mint
a mozgó rendszerben. Ez az elméleti meggondolás, a Michelson-féle kísérlettől
függetlenül is irányította Einsteint, hogy összhangot létesítsen a sebességek
összetétele és a fénysebesség változatlansága között. Meg kellett mentenie
a relativitás elvét, mely szerint minden természeti jelenség épp úgy folyik
le az egyenesen és egyenletesen mozgó rendszerben, mint a nyugvóban. Ez
az igazi Einstein-féle relativitási követelés.