matematika, aritmetika, geometria, matematika tanítás, Móra Ferenc, Katona Dines, Haar Alfréd, Gáspár Dezső
Móra Ferenc nem egy helyen vallotta meg férfiasan, őszintén, hogy
gyerekségétől kezdve hadilábon állt a matézissel. „Még az olvasmányaimban is
mindig keresztülugrom a számokat, s már kisgyerek koromban is így csináltam
a Verne-regényekben” – írta 1923-ban. Ám minden alkalommal észrevehetjük,
hogy olykor szinte tréfás dicsekvéssel emlegetett innumerátus volta
csak a kisiskolás számtantól és mértantól való viszolygást jelenti.
Érdeklődésének széles körével korának jeles literátus emberei közül
is kiemelkedett. Így amikor olvasmányaiban az emberi kultúra történetének
matematikával kapcsolatos epizódjai bukkantak föl, ezeket is megőrizte
emlékezetében, s alkalomadtán beleszőtte írásaiba. A várostanyai
erdészházban a kaptárok népének látványa fölidézte benne a méhek geometriai
tudományáról szóló – valós alapokon nyugvó – szép tudománytörténeti
legendát. Ebből született 1918-ban Méhek
című írása. Ismerte
Fermat nagy sejtését
is, amely 350 éven át állta a matematikusok ostromát.(1)
Nyelvrokonainkról szólva 1931-ben ezt írta: „A Fermat-tételhez nem szólunk
hozzá […]. Hanem a nyelvtudomány az más, az veleszületik minden emberrel.”
Mint a város szellemi életének meghatározó alakja, Móra Ferenc
bizonyára nemegyszer találkozott az 1921-ben Szegedre költözött egyetem
tudós tanáraival. Matematikát alkotó módon művelő emberek közül azonban –
amennyire tudom – csak háromról írt személyes kapcsolatról vagy
rokonszenvről tanúskodó hangon. Ezek: Katona Dienes (1782–1874), a
szegedi kegyesrendi gimnázium egykori igazgatója,
Gáspár Dezső
(1878–1968), szegedi községi néptanító és Haar Alfréd (1885–1933), a
szegedi egyetem matematikaprofesszora. Katona Dienest és Gáspár Dezsőt mára
jószerével elfeledtük, pedig egy-egy nem mindennapi gondolatuk alapján
megérdemlik az utókor tiszteletét. Arra nincs mód, hogy Haar szakmai
eredményeit is megemészthetővé tegyük a felsőbb matematikában járatlan
olvasó számára. Az ő tudományáról elegendő annyit mondani, hogy a
Haar-féle mérték egyike a 20. századi matematika új, nagy, alapvető
fogalmainak. Vele egyébként sem matematikáról beszélgetett Móra. Hogy miről,
megírta Frédi (1933) című írásában.
Katona Dienes
Kedves, öreg árnyak
(1922) című írásában a régi szegedi piarista tanárokra emlékezve Móra leírta,
mit talált Szinnyei József Magyar írók élete és munkái ötödik
kötetében (1897): „A hegyes szögelet meghámozása. Feltalálta
Katona Dienes, a kegyesrend tagja…” Tüstént utánanézett, s meg is találta
a fura című könyvecskét a Somogyi-könyvtárban. Kiderült, hogy a szerző nem
meghámozta, hanem meghármazta a hegyes szegletet; mai szóval
élve a hegyesszögek három egyenlő részre való felosztásának módszerét
„találta fel”. Móra „a lexikonból” megtudván, hogy az ó-, közép- és
újkor mely nagyjai próbálkoztak hiába e klasszikus matematikai probléma
megoldásával – a nevekből kiderül, hogy a Révai nagy lexikonát
vette le a polcról –, ezt az olvasóval is tudatja, a következő mondattal
fejezve be Katona Dienes dolgozatának ismertetését: „Azt hiszem, matematikusainknak
érdemes volna figyelmükre méltatni a Grünn-nyomda híreveszett termékét,
hátha egy ismeretlen Bolyai lángesze lappang benne.” Ezután pedig bemutatja
a polihisztor piarista egyéb tevékenységeit a filozófiában, a versírásban és
a gyakorlati kertészkedésben. [!]
Móra biztatását követve elolvastam a csinos kis füzetet, amelyben a
szerző 18 elsárgult oldalon, magyarul és latinul leírta, hogyan kell a 90
foknál kisebb, de egyébként bármekkora szögnek a harmadrészét körzővel és
vonalzóval – más segédeszközök használata nélkül – megszerkeszteni.
Módszerét két ábrán szemléltette is. Nyelvezetében
Dugonics Andrást követte,
akinek az 1806/7. tanévben a pesti egyetemen tanársegédi föladatokat is
ellátó kedvelt tanítványa (ma úgy mondanánk, demonstrátora) volt. Így pl.
sugárról és ívről írt, amely szavak a mai matematikai
nyelvnek is elemei, de a dolgozatában ugyancsak előforduló asztalag
és dülény azóta már kiment a divatból, visszaadva helyét az ógörög
eredetű trapéz és rombusz szavaknak. A szögharmadolás
problémáját is Dugonicstól hallotta. Önéletírásában ezt olvashatjuk:
„Mikor a szegletek hasogatását tanította […] mondá […], hogy dolgozott
a hegyes szegletnek meghármazásán is, de vele nem boldogult: késértsük
[!] meg tehát azt mi, fiatalok. Talán valaki szerencsés lesz azt a nehéz
vitatmányt megfejteni, mely feltalálójának az oxoniai angol egyetem 3000
font sterling, közel 30 000 p. forint jutalmat tett fel. Ezt a kísérletet
különösen nékem ajánlá…”
Amint Diósi Géza írta a Magyar piaristák a XIX. és XX. században
(szerk. Balanyi György, 1942) című gyűjteményes kötetben, Katona Dienes „a
saját költségén kinyomtatott munkáját elküldte Oxoniába, Bécsbe, Párizsba
[…] A jutalomdíjat azonban nem adták ki a szerzőnek.” Annak a sajnálatos
ténynek, hogy Oxford nem díjazta a szerzőt, egyszerű oka van. Katona Dienes
gondolatmenete hiányos: az ábrákon megegyezőnek látszó, két távolság
egyenlőségét ténynek tekinti, nem is próbálva bebizonyítani. Ez természetesen
súlyos hiba. Van-e rá mentség, és van-e mégis érdeme a dolgozatnak?
Nekem 1999-ben könnyű dolgom volt a Trisectio angoli acuti
bírálata közben. Csak a hibát kellett megkeresnem, mert tudtam, hogy a
feladat megoldhatatlan. Ez nem azt jelenti, hogy reménytelenül nehéz a
megoldása, hanem azt, hogy pl. a 60 fokos szöget elvileg lehetetlen
megharmadolni, mert amint azt 1837-ben a francia
Pierre Laurent Wantzel
(1814–1848) bebizonyította a 20 fokos szög csupán körzővel és vonalzóval nem
szerkeszthető meg. (Iskolás koromban én is elgondolkodtam azon, mekkora
szögeket lehet egyáltalán körzővel és vonalzóval szerkeszteni, s odáig el is
jutottam, hogy 3 fokos szög megszerkeszthető. Az emberek erre vonatkozó
évezredes töprengését Wantzel fejezte be: az ő eredményei alapján akárhány
fokos szögről el lehet dönteni, hogy megszerkeszthető-e.) Katona Dienes
1843-ban nem ismerhette Wantzel munkáját. Hiszen hat évvel korábban jelent
meg Párizsban, ami akkor – legalábbis a tudományos információ terjedése
szempontjából – messzebb volt Szegedtől, mint Makó Jeruzsálemtől. Ha ismerte
volna, ő maga is megkereste volna a hibát saját gondolatmenetében.
Katona Dienes szögharmadolásának ötlete egyébiránt figyelemre méltó:
fölvett egy trapézt, amelynek tulajdonságaival nem untatom az olvasót,
s ennek segítségével három egyenlő (a gondolatmenet hibája miatt azonban
valójában csak majdnem pontosan egyenlő) szöget szerkesztett egymás mellé.
Ha előre megadunk egy hegyesszöget, Katona módszere megmondja, hogyan
kell fölvennünk a trapézt, hogy az ebből keletkező három (majdnem) egyenlő
szög mindegyike az előre adott szög harmadrésze legyen. Ez mutatja, hogy
Szénássy Barna (1913–1995), a hazai matematika történetének szakértője, nem
teljesen igazságosan sorolta A magyarországi matematika története
című könyvében Katona Dienest a „naiv szögharmadolók” közé Szénássy leírása
szerint Katona a szögek megháromszorozása nyilvánvaló módszerének lépéseit
fordított sorrendben hajtja végre, „mintha csak filmről lenne szó, amely
visszafelé is pergethető”. Ez azonban Katona eljárásának olyan mértékű
leegyszerűsítése, amelynek során éppen a lényeg vész el.
Mentsége már van Katona Dienesnek, de mi az érdeme? Gondolhatjuk:
ha egyszer a saját ábrája megtévesztette, akkor eljárásának hibája bizonyára
nagyon kicsi. Ez valóban így van: 45 fokos szög harmadolásában a
Katona-módszer 15 fok és 4 szögperces szöget ad eredményül, azaz hibája
kevesebb, mint fél százalék. Létezik két hasonló egyszerűségű
szögharmadolási metódus, amelyek egyikét már az alexandriai görög
matematikusok ismerték, a másikat pedig
Dürer Albert
használta, ám Katona módszerénél mind a kettő lényegesen gyengébben működik:
45 fokos szög esetén hibájuk több mint két százalék. Az ennél jobb eredményt
nyújtó közelítő szögharmadolási eljárások mind sokkal bonyolultabbak Katonáénál,
amint azt Theodor Vahlen
1911-ben megjelent Konstruktionen und Approximationen című összefoglaló
műve tanúsítja. Illendő megjegyezni, hogy a nagy görögök közül
Arkhimédész is,
Nikomédész
is leírt egy-egy hibátlan szögharmadolási módszert, csakhogy ezek nem
valósíthatók meg kizárólag körző és vonalzó használatával.
Ebből kitűnik, hogy Katona Dienes egy könnyű és kielégítő pontosságú
közelítő szögharmadolási módszert „talált fel”. Tragikus vétsége
abban állt, hogy azt hitte: megoldotta az eredeti (saját szavait idézve)
Labyrinthnál és Gordiumi csomónál is nehezebb megfejtésű” problémát.
A módszert az 1. ábrán mutatjuk be, minden bizonyítás (Dugonics és Katona
szavával: vitatás) nélkül:
Az ACB szögnek jó közelítéssel harmadrésze lesz az az ACG szög,
amelyet a következő módon kapunk: A megharmadolandó szög CB szárán
tetszésünk szerint kiválasztunk egy E pontot (akár magát a B pontot is
választhattuk volna, csak akkor kevésbé tetszetős lenne az ábra), majd a CA
egyenesen (körzővel) kijelöljük azt az F pontot, amely ugyanakkora
távolságra van C-től, mint E. Ezután az E ponton át párhuzamost húzunk a CA
egyeneshez, s ennek (ismét csak körzővel) megkeressük azt a pontját, amely
kétszer akkora távolságra van F-től, mint az E pont. Ez lesz a keresett G
pont; az adott A-val és C-vel együtt ez jelöli ki a kívánt ACG szöget.
Katona Dienes hosszú élete végén a kör négyszögesítésével is próbálkozott.
Erre vonatkozó Quadratura circuli és Vindiciae
quadraturae circuli című munkái 1872-ben és 1873-ban jelentek meg. A kör
négyszögesítése ugyancsak szerkesztési probléma: ismerve egy kör sugarát,
megszerkesztendő a vele egyenlő területű négyzet csupán körzővel és
vonalzóval. Ennek a feladatnak a megoldása is lehetetlen, amint
Ferdinand
von Lindemann (1852–1939) 1882-ben bebizonyította. Néhány évvel ezelőtt
elterjedt a hír – még a New York Herald Tribune is megírta –, hogy
Laczkovich Miklósnak
sikerült a kör négyszögesítése. Valóban, honfitársunk
mély tudományos eredményt ért el: azt bizonyította be, hogy a kört (azaz a
kör nevű síkidomot) szét lehet szedni néhány olyan részre, amelyekből a
körrel egyenlő területű négyzet összerakható. Ám ez nem az eredeti
szerkesztési probléma, jóllehet nehézségben vetekszik vele és nem is
teljesen indokolatlanul nevezték ugyanúgy a népszerűsítő szakírók
(nyilvánvalóan az olvasók figyelmének fölkeltésére).
Jó Katona Dienes, hite és érdeme szerint az Istenben elpihentek
seregébe kerülvén, bizonyára szelíd bosszankodással szerzett tudomást
Lindemann tételéről. Századunkban azonban kárpótolhatta az a tény, hogy a
geometriai szerkesztések elméletéről két monográfia is megjelent magyarul;
mi több, mindkettőt szegedi tudósok írták. A geometriai szerkesztések
elmélete 1943-ban jelent meg
Szőkefalvi-Nagy Gyula
(1887–1953) tollából; második kiadása 1966-ban. 1997-ben pedig Czédli
Gábor (*1953) és Szendrei Ágnes (*1953), a szegedi Bolyai Intézet professzorai
jelentették meg Geometriai szerkeszthetőség című könyvüket,
amely részletesen tárgyalja a konkrét szerkeszthetőségi kérdések visszavezetését
absztrakt algebrai problémákra, valamint a számítógép alkalmazását szerkesztési
feladatok megoldására.
Gáspár Dezső
Móra Ferenc Számoljunk
című írását a Világ közölte 1923-ban. A megjelenés helye is
mutatja, hogy ellentétben előbb idézett írásával, célja ezúttal nem a
genius loci ébresztgetése a művelt szegedi polgárok lelkében, hanem
harcolni akart valamiért, s pártfogoltja mögé akarta állítani a közvéleményt.
Ez a cikk végén ki is derül:
„Nem […] én akarok számolni, hanem azokat kérem, hogy számoljanak,
akiknek ez a kenyerük. Közgazdászokat, politikusokat, a fajvédelem
kapacitásait, a magyar kultúrfölény őreit: az Isten áldja meg őket,
számoljanak! Számítsák ki, hogy olyan rettenetesen sok pénz lenne-e
az a pár millió, amibe a Gáspár tanító úr találmányának a felkarolása
kerülne, azért, hogy a kis Buborék Szilveszterek nehéz feje az egész
életre könnyen fogja a számokat?”
Jegyezzük meg mindjárt, hogy a pár millió a nagy infláció derekán
nem hangozhatott túlságosan ijesztően.
Két évvel később a Szeged szabad királyi város társadalmi és
közgazdasági vezetőinek arcképcsarnoka című kiadványban (szerkesztette
Úr György) ott találjuk Gáspár Dezső arcképét (Gerő Dezső rajza) és
aláírását, méltató mondatok kíséretében: „1922. évben hozta nyilvánosságra
új számtantanítási módszerét, amely valóságos forradalmat idézett elő a
számtantanítás történetében…”
Ki volt Gáspár Dezső, és miben állt a módszere? Ezekre a kérdésekre,
ha dióhéjban is, válaszolunk. Az igazán fogas kérdés azonban az, hogy
miért nem gyökeresedett meg, ez a húszas és harmincas években sok iskolában
sikeresen használt módszer, amely pedig az akkortájt kialakuló és mindmáig
alapvetőnek tekintett gyermeklélektani elmélet fontos megállapításaival
meglepő összhangban áll. Ez utóbbi kérdéssel kapcsolatban csak föltételezéseink
vannak.
Gáspár Dezső az egri érseki tanítóképzőben szerzett képesítést, s a
mai Mórahalom területén volt tanyai tanító 1904-től 1913-ig. Ezután
Szegeden, a Csongrádi sugárúti elemi iskolában tanított. Itt kereste föl
Móra Ferenc, meghallván egy tanítótársától, milyen csodákat művel Gáspár
tanító úr. Így írt róla:
„Megérte a látogatást maga az ember is, aki egy kicsit formázza Gárdonyi
Gézát, szemre is, meg az eszejárásában is.”
Majd a lényegre térve így folytatta:
„a gyerekész vizuális memóriával dolgozik, s azt jegyzi meg könnyen,
amit lát […] Ebből a megfigyeléséből indult ki Gáspár tanító úr, mikor
kieszelte a maga összerakható és szétszedhető számjegyeit egytől kilencig.
De nemcsak kieszelte, hanem a saját kezével, kölcsönkért szerszámokkal
ki is faragta, be is festette különböző színre, s akkor elkezdett a
másfélaraszos fa számjegyekkel csodát próbálni. Sikerült neki.”
A szétszedhető számjegyekben mi is gyönyörködhetünk. Két ízben is
megjelent A gyermek lelkének ellesett titkai és hogyan mesélnek a néma
számok, Gáspár Dezső saját kiadásában. Itt látható címlapjára maga Móra
Ferenc írta rá a leltári számot. Ez a könyv az első osztályban tanítók
számára ismerteti a számtantanítás forradalmi módszerét. Lényege: a tíznél
kisebb számokat jelentő számjegyeket néhány „fatéglából”, mégpedig egyenes,
csapott, trapéz és görbe téglából kell összerakni, s az 1 egy téglából, a 2
két téglából, a 3 háromból áll, és így tovább, egészen a 9-ig. A téglákat és
a számjegyeket vázlatosan a 2. ábra mutatja. Amikor a gyerek, mondjuk,
háromhoz kettőt akar hozzáadni, szétszedi a két számjegyet és összerakja
belőlük az ötöt. Eközben elvont számok helyett kézzelfogható (és kézzel
megfogható) alakokkal játszik, azokat kell észben tartania.
A húszas években nagy vita zajlott az Alföldi Népmívelésnek,
a Csongrád megyei tanítók lapjának hasábjain a Gáspár-módszerről. A vélemények
színképe a kedvező tapasztalatok lelkes ismertetésétől a módszer kissé
gúnyos bírálatáig terjedt. Gáspár tanító úr jó Kadosa módjára két kézzel
vívott: újra és újra ismertette módszerét napilapokban és szaklapokban,
válaszolt (olykor a hitvitázók stílusában) a bírálóknak, és nyilvános
bemutató tanításokat tartott. Egy ilyen tanítógyűlésre csöppent be Móra, s
innen tudósította a Világ olvasóit:
„megkezdődött a nagy számtanvizsga, amelyre szerettem volna odaállítani
minden kultúrpolitikusunkat, hadd bámuljanak velem együtt.”
Érdekes gyakorlati ötlet volt csupán a Gáspár-módszer, vagy
tudományosan is alátámasztható? A válaszért idézzük föl az általánosan
elfogadott elméletet a gyermek értelmi fejlődéséről. Századunk nagy svájci
pszichológusa, Jean Piaget (1896–1980) szerint a gyermek gondolkodásának
négy időszaka van: az érzékszervi–motorikus értelem periódusa (kb. 2 éves
korig), a műveletek előtti szakasz (kb. 7 éves korig), a konkrét műveletek
szakasza (kb. 12 éves korig), végül a formális műveletek periódusa, amely a
serdülők (és a felnőttek) gondolkodását jellemzi. A műveletek előtti
szakaszban a gyermek bizonytalan afelől, hogy pl. a következő két
pontsorozatban ugyanannyi pont van-e:
• • • • •
• • • • •
Piaget szerint ennek az az oka, hogy jóllehet pl. az ötig való
számlálás képessége már megvan a 7 évnél fiatalabb gyermekben, az öt
szám fogalma még nem alakult ki. A következő két általános elv a hetedik év
körül alakul ki a gyermek gondolkodásában:
ha két csomót összerakunk, az új csomóban lévő dolgok (pl. pontok)
száma ugyanaz, mint a két csomóban lévő dolgok számának összege;
ha egy csomót másképpen rakunk ki, attól még a benne lévő dolgok
száma ugyanaz marad.
A szám teljes fogalma akkor jelenik meg, amikor a gyermek már
nemcsak számlálni tud (azaz a csomóban lévő dolgokra sorban rámutatva
hangosan mondani az egy, kettő, három stb. szavakat), hanem ezt a két
elvet (az összegezés és a megmaradás elvét) hibátlanul
alkalmazza is. Természetesen a számlálás segíti a számfogalom létrejöttét.
Mint Piaget írja, a tőszám és a sorszám fogalma a gyermekben egymással
kölcsönhatásban fejlődik ki. Azt is megállapította, hogy a gyermek ötéves
korától egyre jobban fölismeri az „euklideszi formákat”: megkülönbözteti a
téglalapot és a trapézt, s egy-két évvel később már a bonyolultabb idomokat
is.
Nehéz volna nem észrevenni, hogy Gáspár Dezső éppen az
alakfölismerés valamivel korábban kifejlődő készségére támaszkodva
gyakoroltatta elsős elemistáival – a kritikus 6–7 éves életkorban – az
összegezés és a megmaradás elvét, s eközben gyerekagyukban számlálással
támogattatta meg a számolást (az összeadást). Látványos sikerrel
alkalmazta tehát Piaget elméletét, pedig az a húszas években még nem is
létezett, hiszen megállapításait a svájci tudós csak 1940 körül tette közzé!
Ám akárhogy is méltatjuk – Móra Ferenc nyomdokain – Gáspár Dezső
gondolatát, a tény mégiscsak tény marad: a Gáspár-féle számtantanítási
módszer nem terjedt el, előnyeit nem sokan élvezhették. Márpedig mély
igazságot mondott ki Felix Klein (1849–1925), a huszadik századi geometria
atyja:
„Oktatási kérdésekben nem azé az érdem, aki a gondolatot kimondja,
hanem azé, aki meg is valósítja.”
Ebben az értelemben Gáspár, ha nem érdemtelen is, mégsem vált a nagy
tanítók egyikévé. Gondolata egy szűk kör kincse maradt, mára pedig olyannyira
feledésbe merült, hogy a gyermekek matematikai gondolkodásáról 1995-ben
közzétett tartalmas könyvében nem is említi Kiss
Tihamér (1905–[2005]), a hazai gyermekpszichológia nagy öregje, aki
egykor Piaget asszisztense volt. Miért?
Ebben nemcsak a kényelemszeretetnek, az új dolgoktól való
félelemnek lehetett szerepe, hanem a szakmai féltékenységnek is. Előfordult,
hogy a Gáspár-módszert alkalmazó tanító nebulóit kizárták az iskolák közti
számtanversenyből „az esélyegyenlőség érdekében”. Az is igaz, hogy Gáspár
Dezső nem volt pedagógiai szakíró, „csupán” alkotó gyakorlati pedagógus; a
neveléstudomány elméleti szakembereit nem tudta megnyerni ügyének.
Igazságának tudatában olykor türelmetlenül próbált utat törni elképzelései
számára. „A napilapok útján fel fogom világosítani a magyar népet” – írta
egy helyen. Másutt arra kérte tanító társait, ne várják meg, amíg az
egyetemek tekintélyét fölhasználva vezetteti be tanítási módszerét. Ezzel
aligha nyerte meg kollégáinak tetszését. Amikor az Alföldi Népmívelés
1928-ban lezárta a hasábjain régóta tartó polémiát a Gáspár-módszerről, a
szerkesztő méltatta a „kiváló tanügyi férfiú […] vasakaratát, […] a
számtantanítás terén elért fényes eredményeit”, de ugyancsak említést tett
„fanatizmusáról, amely a feltalálókat jellemzi”. Mi tagadás, Gáspár Dezső
mai szóval nehéz ember volt, írásai alapján tiszteletre, de nem szeretetre
méltó.
A húszas évek szegénysége sem kedvezett a Gáspár-módszernek. Az
összerakható számokat a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztérium engedélyezte
tanszerként és taneszközként. Gáspár Dezső saját maga árusította az
összerakható számok készletét (kívánság szerint réz- vagy facsapokkal!), ám
beszerzését sok iskola nem engedhette meg magának. A tanári készlet ára
rézcsapos kivitelben több mint 60 kemény pengő volt, s a kis Buborék
Szilveszterek szülei számára bizonyára még az a 2 pengő 40 fillér is
hatalmas összeget jelentett, amelybe a gyerekek számkészlete került.
Ráadásul, bármilyen nagyszerű és a korszerű gyermekpszichológia elveivel
összhangban álló ötlet a 6–7 éves gyerekek számokkal való ismerkedését
összerakható, színes játékszámokkal segíteni, a gyerekek minden bizonnyal
nem egyenlő mértékben szorulnak rá erre. Valószínűleg nem tévedünk nagyot,
ha arra gondolunk, hogy a Gáspár-módszer a tanulatlan szülők gyermekeinél
lett volna (szerencsés esetben: volt) a leghatékonyabb, éppen hozzájuk
azonban széles körben nem jutott el.
Haar Alfréd
1933 elején, életének 48. évében Szegeden hunyt el Haar Alfréd. 24
évesen lett a göttingai egyetem magántanára, majd 1912-től haláláig az
1921-ben Szegedre települt kolozsvári egyetem professzora volt. Göttingában
emléktábla őrzi emlékét. Az Encyclopaedia Britannica ítélete szerint
a legnagyobb hazai matematikusok sorában Bolyai Jánost és Riesz Frigyest
követi. Móra Ferenc Frédi című
írásában vett tőle búcsút. Nem hosszú időre; egy év sem telt el, s követte barátját.
A matematikus számára, aki csak egyetemi előadásokból, tudós
könyvekből, talán meleg szívvel megírt, de az emberről mégis keveset mondó
szakmai életrajzból ismeri Haar Alfrédot, csodálatos élmény olvasni Móra
alig négy lap terjedelmű emlékezését. Első közös témájuk az irodalom volt; a
nagy északi állócsillagok, Dosztojevszkij és Jacobsen után a magyarul épp az
idő tájt megjelent Apuleius és Pontoppidan; de szó esett az újdonsült
Goncourt-díjas Maranról és a húszas években sorozatban fordított Guido da
Veronáról is, akik – a csillagászati hasonlatot folytatva – gyorsan
halványuló nóváknak bizonyultak. Képzeljük el Móra meglepetését,
amikor kiderült, hogy világirodalomban egyenrangú beszélgetőtársa – matematikus.
„Csak annyit mondtam neki – írja –, hogy ő a második matematikus,
aki engem ámulatba ejt.” Tudniillik az első Katona Dienes volt, „a világon
az egyetlen ember, akinek sikerült meghámoznia a szöget”. Ettől kezdve aztán
beszélgetéseiket szöghámozásnak nevezték. „Könyvekről, asszonyokról,
politikáról, közös barátokról beszélgettünk.” Ami az asszonyokat illeti,
Haar Alfréd soha nem házasodott meg, de annyiban rokonlélek volt Mórával,
hogy mint a mulatós nóta mondja – haragban sosem volt se asszonnyal, se
lánnyal. Ami meg a politikát illeti, az nemcsak Mórának fájhatott, hanem
Haarnak is akit csak negyedik nekifutásra, halála előtt másfél évvel vettek
föl az Akadémia tagjai közé.(2)
S őt még csak nem is nóvák előzték meg, hanem törpecsillagok…
Az asztronómiai hasonlatok azért is helyükön valók, mert Haar
Alfréd másik kedvtelése az irodalom mellett a csillagászat volt, s egyik
beszélgetésük – már a harmincas évek elején – így fejeződött be:
„Most olvastam Sir James Jeans könyvét a világűr rejtélyeiről…
Arra gondoltam az elébb, hogy van-e ott is emberi szenvedés…
– És mit gondol Sir James Jeans?
– Azt mondja, a világűrben az élet céltalan véletlen.
– És mit gondolsz te, Frédi?
– Majd csak a helyszínen tudom meg. De ha megtudom, hírül adom
neked, Ferikém.”
Móra és Haar, a magyar kultúra elsőrendű csillagai, immár a Dóm
téri árkádok alá költöztek Onnan üzennek szótalanul és szüntelenül, amíg
élnek, szenvednek, magyarul beszélnek, és matematikát művelnek ezen a
bolygón.